autoscan
zadzwoń do nas:
91 419 02 88
kliknij aby umówić wizytę
 
ul. Maszewska 23a
72-100 Goleniów
jak dojechać?
 

Chip tuning / V-tech

Chip tuning to elektroniczne zwiększenie mocy silnika samochodu. Daje radość z jazdy i podnosi Twoje bezpieczeństwo na drodze. Pozwoli Ci odkryć Twoje auto na nowo - szybsze, bezpieczniejsze, palące mniej paliwa. Chip tuning polega na wykorzystaniu rezerw, jakie zostawił producent. Takie rezerwy są największe w autach z turbosprężarkami ale istnieją także w samochodach bez turbiny.

Chip tuning - za i przeciw

W internecie dużo można znaleźć dyskusji, gdzie omawiane są wady i zalety chip tuningu. Warto zwrócić uwagę, że krytycy tuningu silników zwykle mieli do czynienia z nieprofesjonalnym tuningiem, pseudo „chip tuningiem z Allegro” i opinie nie mogą być pochlebne. Profesjonalny chip tuning na hamowni wykonany indywidualnie do konkretnego samochodu, połączony z wstępną diagnostyką nie niesie za sobą żadnego zagrożenia. Jeżeli ustawione osiągi nie są dopasowane do stanu technicznego samochodu – to nie ma przeciwwskazań.

Jeżeli dbasz o swój samochód - pamiętasz o zmianie oleju, filtrów i części zużywających się oraz używasz paliwa z pewnych stacji – możesz śmiało odzyskać te konie mechaniczne, których „pożałowali” producenci. Łatwiej wyprzedzisz, płynniej przyśpieszysz, zużyjesz mniej paliwa.

Na czym polega chip tuning silnika?

Samochód benzynowy posiada urządzenie nazywane sterownikiem silnika (ECU). Jest to komputer odpowiadający za pracę silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. ECU dysponuje wiedzą o tym, jak sterować paliwem i zapłonem/kątem wtrysku w dowolnych warunkach. Parametry wpisane do ECU są przygotowane tak, aby trwałość auta była, jak najwyższa, ale jednak niekoniecznie tak, aby silnik rozwijał największą moc i moment obrotowy oraz palił najmniej paliwa. Dlaczego?

Nie każdy dba o swój pojazd. Fabryka celowo obniża osiągi silnika, aby zabezpieczyć go przed awarią w wyniku niewłaściwej eksploatacji. Silnik niekiedy długo pracuje pomimo uszkodzeń elementów sterowania, bywa zasilany paliwem złej jakości, a używane materiały eksploatacyjne są nie wymieniane w terminie.

W trakcie testów homologacyjnych samochód musi wykazać się niskim zużyciem paliwa - ale ponieważ normy określają, dla jakich prędkości (90 i 120 km/h), producenci ograniczają osiągi i spalanie paliwa dokładnie przy tych prędkościach na 4 i 5 biegu wytwarzając sztuczne „dziury w gazie”. Duże ograniczenia dla obrotów poniżej 3000 mają na celu poprawienie spalania w „cyklu miejskim” - auto jednak traci znacznie na elastyczności.

Opłaty za samochody w Europie Zachodniej są uzależnione od mocy silnika, stąd większość aut oferowanych na rynku niemieckim ma mniejszą moc niż ich odpowiedniki na rynki japońskie czy amerykańskie - choć taki sam moment obrotowy.

Dla producentów samochodów opłacalne jest, aby homologować jeden, najmocniejszy silnik a potem warianty o obniżonej mocy nie wymagają już indywidualnej homologacji, o ile zachowują normy spalin. To obniża koszty opracowania gamy silników, ale też daje możliwość wzmocnienia silników, które są wariantami słabszymi.

Efekty chip tuningu

Ze względu na efekty tuningu chipy można podzielić na dwie zasadnicze kategorie:

  • chipy do silników z turbinami lub innymi kompresorami powietrza – przyrosty mierzone na hamowni to ok. 20-25% mocy i momentu więcej;
  • chipy do silników wolnossących, czyli nieposiadających kompresora powietrza – tu uzyskamy ok. 5-10% zwiększenia mocy i momentu oraz wyraźny spadek zużycia paliwa.

 

Wszystkie prawa zastrzeżone Autoscan
wykonanie webdesign24.pl